Sprowadzanie auta z Francji – czy warto, jakie są formalności?

Artykuł eksperta dla: kierowcy
EKSPERTEKSPERT TEAM TOTAL
0
2015-10-30 11:40

Francja w ostatnich latach jest nie tylko popularnym kierunkiem wakacyjnym. Staje się ona również wyborem łowców samochodowych okazji. Jak sprowadzić auto z Francji i z czym się to wiąże? 

Samochód? Za granicę!

Jeszcze 20 lat temu prawdziwym samochodowym eldorado były Niemcy. Tłumy Polaków  wyjeżdżały za naszą zachodnią granicę w poszukiwaniu mniejszej lub większej perełki. Nie bez powodu w tamtych czasach na drogach wprost roiło się od starych modeli BMW czy Volkswagena. Pojazdy te cechowały się wyjątkową trwałością, wielu obywateli kraju o mniej zasobnym portfelu nie przerażał przebieg liczony w setkach tysięcy kilometrów.

Niejeden początkujący dealer czy nawet prywaciarz dorobił się wtedy pierwszych oszczędności. Wraz jednak z rozwojem gospodarki, Polska stała się bardziej otwarta na świat. Auta zaczęto sprowadzać także z innych państw, a od lat w czołówce rankingów popularności znajduje się Francja. 

Dlaczego warto sprowadzać auta z Francji?

Samochody z Francji mają kilka zalet, szczególnie w rozumieniu rynku wtórnego. Największym atutem tutejszych „polowań na auta” jest wyjątkowo duża ilość „zwierzyny”. Rynek zwyczajnie nie jest tak bardzo przebrany - w większym stawie jest więcej ryb. Uważnemu poszukiwaczowi będzie też łatwiej znaleźć prawdziwą perełkę, która z pewnością zrobi wrażenie na rodzinie i sąsiadach.

Co więcej, samochody francuskie od lat słyną jako te z jednymi z najbardziej solidnych konstrukcji. Choć w powszechnej opinii znacznie ustępują wspomnianym już autom z Niemiec, niemniej postęp technologiczny w tym kraju jest niezwykle widoczny, co w ogromnym stopniu odbija się na motoryzacji. Do najczęściej sprowadzanych samochodów z Francji należą Renault Laguna, Renault Scenic, Citroen C5, Peugeot 307 i 207 oraz Renault Clio. Wszystkie z wymienionych modeli można często spotkać na rodzimych drogach.

Dużym atutem jest klimat Francji. Oczywiście mowa tu nie o wakacjach, ale o stosunkowo wysokich temperaturach oraz łagodnych warunkach atmosferycznych, które nie szkodzą samochodowi. Jest to ważne w perspektywie zakupu auta używanego. Dlaczego? Otóż, niewielka ilość wilgoci spowalnia procesy korozyjne. Dlatego też auta z Francji nawet o dużym przebiegu rzadko kiedy wymagają solidnej interwencji blacharskiej.

Nierzadko do Francji wyjeżdża się po dwuosobowe samochody dostawcze, które następnie można w Polsce łatwo przerobić na osobowe. 

Minusy samochodów z Francji

Niestety, sprowadzanie aut z Francji ma też kilka minusów. Pierwszym jest oczywiście odległość, nierzadko trzeba liczyć się z pokonaniem nawet ponad 2000 km w jedną stronę! To też jest po części powodem tego, że rynek samochodów używanych wciąż jest tam bardzo bogaty. Tak długa podróż może zniechęcić. Zakup pojazdu może okazać się mniej opłacalnym rozwiązaniem, niż początkowo mogło się wydawać. Jest to bardzo istotny argument do rozważenia.

Dochodzi też do problemów związanych z barierą językową. Wielu Francuzów mieszkających poza dużymi miastami nie zna angielskiego, co tworzy spore kłopoty z „dobiciem” ewentualnego targu. W metropoliach raczej nie powinieneś mieć problemów językowych z dopełnieniem formalności, tam też jednak musisz liczyć się z nieco wyższą ceną zakupu.

Francuzi niestety często wystawiają auta poobijane i porysowane. We wszystkich dużych miastach ogromnym problemem jest znalezienie miejsca parkingowego, wobec czego wiele pojazdów  niejednokrotnie pozostawia wiele do życzenia pod względem wizualnym. Warto dokładnie przyjrzeć się karoserii, a w razie potrzeby dopytać właściciela o historię danego zarysowania czy wgniecenia.

Formalności i dokumenty związane ze sprowadzeniem auta z Francji

Pierwszym krokiem w przypadku zakupu samochodu z Francji powinno być udanie się do prefektury, jak nazywają się tamtejsze urzędy. Oczywiście, wizytę tę trzeba koniecznie odbyć razem ze sprzedającym pojazd. Urzędnik wtedy przekreśli dowód rejestracyjny poniekąd anulując jego ważność i wpisze datę oraz sygnaturę informującą o wyrejestrowaniu auta. Mimo to, wciąż można zachować stare tablice rejestracyjne.

Po tym wszystkim, auto jest dopuszczone do poruszania się po drogach publicznych – ale tylko na terenie Francji. Chcąc wrócić pojazdem samodzielnie do kraju, musisz (także w prefekturze) wykupić tzw. eksportowe tablice rejestracyjne. To wydatek rzędu 80 euro, czas oczekiwania na ich wydanie nie przekracza 2 dni. Opuszczenie kraju na starych tablicach jest nielegalne i np. na terenie Niemiec jest surowo karane wysokimi mandatami, które mogą odchudzić Twój portfel nawet o kilkaset euro. Koszt ubezpieczenia auta to około 100 euro.

Po przyjeździe do kraju, musisz udać się do urzędu celnego, aby zgłosić zakup pojazdu, opłacić stosowny podatek oraz wypełnić deklarację akcyzową. Następnie w urzędzie skarbowym wypełniasz wniosek VAT 24 (wiąże się to z wydatkiem 160 zł), który zwalnia Cię z płacenia podatku VAT. Z kompletem dokumentów załatwiasz standardowe formalności w wydziale komunikacji, dokładnie tak jak przy każdej innej rejestracji auta. Koszty na tym etapie nie powinny przekroczyć 200 zł.
Komentarze: 0