Jak polerować auto, żeby nie uszkodzić lakieru?

Artykuł eksperta
EKSPERTEKSPERT TEAM TOTAL
10
2015-10-05 12:31

Polerowanie lakieru samochodowego to czynność wyjątkowo żmudna, a jego skutki szybko mogą zostać zniszczone przez warunki pogodowe. Wielu kierowców podejmuje jednak to ryzyko i sprawia, że lakier znakomicie błyszczy się w czasie jazdy. Jak skutecznie i bezpiecznie wypolerować auto? 

Polerka samochodu – co jest najważniejsze?

Chyba nie ma takiego kierowcy, który nie potrafiłby docenić piękna lśniącego w słońcu lakieru. Choć brzmi to nieco jak slogan reklamowy, dobrze wypolerowany samochód prezentuje się na drodze niczym diament pośród rzecznych otoczaków. Wie o tym każdy właściciel czterech kółek, nie ma zatem nic dziwnego w tak częstych wizytach na myjniach, czy - coraz popularniejszym ostatnio – samodzielnym polerowaniu samochodu.

Nim przystąpisz do jakichkolwiek czynności z tym związanych, musisz przede wszystkim pamiętać o podstawowej kwestii: w polerowaniu najważniejszy jest UMIAR! Bardzo często kierowcom wydaje się, że jeżeli użyją nieco większej dawki środka polerującego, pasty czy wosku, niż producent zaleca na etykiecie, to sam zabieg przebiegnie po prostu szybciej i będzie bardziej efektywny.

Nic bardziej mylnego! Odpowiednie dawki i inne zalecenia stworzono przede wszystkim z myślą o lakierze. Bardzo często źródłem odbarwień, zacieków i innych uszkodzeń powierzchni są właśnie różnego rodzaju środki chemiczne, które zostały nałożone w zbyt dużej ilości lub niedostatecznie spłukane.

Co więcej, ta sama zasada dotyczy także czystej mechaniki Twoich ruchów bądź ruchów urządzenia w czasie polerowania. Zbyt intensywna koncentracja na jednym fragmencie może spowodować, że Twoje działanie bardziej będzie przypominało pocieranie tarką o auto, aniżeli delikatne polerowanie.

Ostatnim ważnym czynnikiem przed rozpoczęciem jest dobór odpowiednich środków. Z pewnością będziesz musiał wypróbować co najmniej kilka preparatów przed znalezieniem swojego faworyta, staraj się jednak wybierać produkty renomowanych marek. Nie chodzi nawet o ich skuteczność, lecz raczej bezpieczeństwo użytkowania. Duże koncerny nie mogą sobie pozwolić na wypuszczanie na rynek środków, które szybko niszczyłyby lakier. Ostrożnie wybieraj także gąbki, szczotki i szmatki, które według zasady powinny posiadać jak najdelikatniejszą fakturę. 

Jak polerować auto? Podstawowe zasady

Po pierwsze, polerowania nie warto zaczynać, jeżeli nie zamierzasz poświęcić mu kilku najbliższych godzin. Pamiętaj, wbrew pozorom to bardzo ciężka praca! Choć końcowy efekt z pewnością może wynagrodzić nawet największy trud. Przed rozpoczęciem całej operacji koniecznie musisz zaopatrzyć się w pastę polerską lub chociaż regenerator koloru w mleczku oraz prostą obrotową maszynę polerską.

Dlaczego nie warto całego auta polerować ręcznie, jak często ma to miejsce na filmach? Chcąc dokonać tego w ten sposób, potrzebowałbyś na to kilku dni. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wypolerowanie wszystkich płaskich powierzchni za pomocą maszyny, dzięki czemu zaoszczędzisz przede wszystkim swój czas.

Co więcej, w ten sposób chociaż odrobinę uda Ci się wygładzić powstałe do tej pory rysy. Wraz z każdym kolejnym polerowaniem, efekt ten będzie się potęgował, dzięki czemu całość karoserii nabierze znacznie lepszego i świeższego wyglądu.

Gdy zakończysz polerowanie mechaniczne (zwróć uwagę na to, że każdy środek do polerowania można stosować ręcznie, nie każdy natomiast przeznaczony jest do użytku mechanicznego), przejdź do wykończenia detali. Chodzi tu oczywiście o wszystkie ostre krawędzie, czyli miejsca gdzie lakier można najłatwiej uszkodzić. Precyzja w tej części jest najważniejsza, gdyż ewentualne uszkodzenia będą wyjątkowo widoczne.

W początkowej fazie polerowania używaj raczej preparatów o średnim poziomie gradacji, stopniowo przechodząc do coraz delikatniejszych środków. Gwarantuje to uzyskanie doskonałego efektu, nie jest także zbytnio inwazyjne dla lakieru. Przecież nie chodzi o to, aby auto doskonale się prezentowało kosztem zniszczenia jego zewnętrznej powłoki.

Polerka lakieru – najczęstsze błędy

Nie zdziw się, jeśli po polerowaniu powierzchnia będzie niezbyt estetyczna i tłusta. Tak działają właśnie pasty polerskie. Aby uzyskać prawdziwie elegancki efekt, należy następnie oczyścić lakier, nawoskować karoserię i powtórnie wypolerować do połysku.

Uważaj przy tym na tzw. przegrzanie lakieru. Dochodzi do niego w sytuacji, gdy zbyt długo lub intensywnie skupiasz się na jednym fragmencie karoserii. Jeżeli zauważysz, że Twoje felgi „łuszczą się”, znaczy to że najprawdopodobniej nie spłukałeś należycie (lub zrobiłeś to zbyt późno) środka przeznaczonego do ich mycia. Na szczęście, lakier na felgach można dosyć łatwo zregenerować.

Przy spłukiwaniu bądź ostrożny przy wyłączaniu ciśnienia wody na lancy. Gwałtowne jego wyzerowanie może spowodować nagłe uderzenie urządzeniem karoserii i wgniecenie powierzchni lub uszczerbek na lakierze. Dlatego też pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej odległości końcówki urządzenia w czasie spłukiwania.

Polerowanie i woskowanie korzystnie jest powtarzać co około 2-3 miesiące. Dzięki temu ustrzeżesz się przed „wżarciem” w powierzchnię lakieru takich substancji, jak ptasie odchody czy zaawansowane chemikalia. Szkody przez nie wyrządzone mogą okazać się bardzo kosztowne w naprawie. Warto zresztą usuwać je na bieżąco za pomocą odpowiedniego środka i miękkiej szmatki. W ten sposób zapobiegniesz odpryskom.

Czy ten artykuł był interesujący?
Komentarze: 10
Komentarze: 10