Dbaj o sprawne oświetlenie samochodu

Porada eksperta
29
2018-03-13 14:58

Nie ma dobrego momentu na przepalenie się żarówki w reflektorze samochodu, ale gdy już do tego dojdzie, należy jak najszybciej wymienić ją na nową.

Konstruktorzy stosują dziś różne rozwiązania w oświetleniu nowych samochodów. Coraz częściej wykorzystują diody LED, których żywotność ma być porównywalna z czasem eksploatacji pojazdu. W reflektorach głównych popularne są ksenony i bi-ksenony, które wykazują większą efektywność świetlną przy mniejszym poborze mocy i długim okresie działania. To właśnie one miały zastąpić tradycyjne żarówki halogenowe, jednak te w przeważającej części samochodów wciąż są stosowane. Jeśli więc mamy na myśli przepaloną żarówkę w reflektorze samochodu, to są to konstrukcje halogenowe. Z ich wymianą powinien sobie poradzić każdy kierowca.

Polskie przepisy nie nakładają obowiązku posiadania w samochodzie kompletu zapasowych żarówek. Policjant nie może więc ukarać nas za jazdę z przepaloną żarówką, jednak taka sytuacja nie może być dla nas wymówką – przestrzega Adam Klimek z Team TOTAL. – Niesprawne światła w samochodzie pogarszają zarówno naszą widoczność jako kierowcy, jak i widzenie nas przez innych użytkowników ruchu drogowego. Należy więc jak najszybciej usunąć tę usterkę, chociaż z praktyki mechanika wiem, że dziś nie jest to takie proste do wykonania.

Coraz więcej części i podzespołów znajdujących się pod maską silnika wymusza wykorzystanie każdej wolnej przestrzeni. Utrudnia to niestety dostęp do obudowy reflektorów przednich. Aby wyjąć z nich żarówkę, trzeba na przykład zdemontować jakieś elementy czy też zdjąć koło i dostać się od strony nadkola. Dlatego warto profilaktycznie spojrzeć do odpowiedniego rozdziału instrukcji obsługi samochodu i przećwiczyć wymienione kroki na sucho.

Jako kierowcy powinniśmy być zawsze przygotowani na niespodziewane sytuacje. Dlatego wiedza, jak wymienić przepaloną żarówkę, to jedno, nie mniej ważne jest posiadanie zapasowego kompletu – dodaje Adam Klimek. – W reflektorach głównych wykorzystywane są żarówki halogenowe H4 lub H7. Informacje, który typ jest w naszym samochodzie, znajdziemy w instrukcji obsługi.

Oprócz żarówek H4 i H7 w oświetleniu zewnętrznym wykorzystywane są jeszcze inne typy: w światłach pozycyjnych mogą to być H1, w kierunkowskazach PY21W, a w światłach STOP P21W. Niezbędne informacje o typach i sposobie wymiany również znajdziemy w książce serwisowej pojazdu. O pomoc w doborze możemy też poprosić na przykład pracownika stacji benzynowej.

Jeszcze jedna, choć wzbudzająca dyskusję porada: żarówki wymieniamy parami. Po prostu dla własnej wygody, bo statystycznie przepalenie jednej oznacza, że żywotność drugiej także dobiega końca – uzupełnia Adam Klimek.

 

Czy ten artykuł był interesujący?
Komentarze: 29
Komentarze: 29